Beweeg volgens het ‘pleasure principle’:
Als het goed voelt, doet het.
Als het niet goed voelt, doe het niet.


Deze zes overtuigingen vormen de pilaren waarop Nia is gebouwd.
Ze dienen als fundament en je ziet ze terugkomen in elke les.

1. Joy of movement is het geheim van goede fitness.
Stop met oefenen, start met bewegen, zegt Nia. Beweeg volgens het ‘pleasure principle’: als het goed voelt, doe het. Als het niet goed voelt, doe het niet. Dat je jezelf traint en conditie opbouwt, zien zij als een bijproduct van bewegen vanuit plezier.

2. Vanuit plezier ontstaat een gezond lichaam.
Fitness moet de mens als geheel benaderen, niet alleen het lichaam. Oefeningen die zijn afgescheiden van emoties en de menselijke geest en alleen gedaan worden om het fysieke lichaam te trainen, zijn vaak zwaar, moeilijk vol te houden en uiteindelijk onbevredigend. Om iets voor een langere tijd te willen doen moet een sport ook het hart, geest en ziel     aanspreken. Nia gebruikt fysieke activiteit om het neurologisch systeem te integreren met je fysieke lichaam (spieren en gewrichten). Dit maakt Nia holistisch.

3. Beweging moet bewust zijn in plaats van een gewoonte.
Holistisch bewegen begint met een hoge mate van bewustzijn van zowel je lichaam als jegeest (dat wat je voelt en denkt). Om dat te bereiken moeten we onze automatische piloot uitzetten. Onbewust leven en bewegen, aangestuurd door routine, maakt ons hamsters op een looprad. Door aandacht te geven aan fysieke sensatiesin ons hele lichaam gaan we bewuster bewegen en dus beter voelen waar we naartoe willen. Dit is de reden dat Nia op blote voeten gedanst wordt; de 7000 zenuwuiteinden onder je voeten geven je sensaties en laten je bewustworden van hoe je beweegt.  Nia noemt de voeten dan ook  “the hands that touch the earth”.

4. Het lichaam moet worden gebruikt op de manier waarvoor het is ontworpen.
Er zijn veel bewegingen die wij in het dagelijks leven nauwelijks meer maken, maar waar ons lichaam (o.a. onze gewrichten) wel om vraagt. Met Nia ga je op zoek naar die bewegingen. Je maakt gebruik van je lichaamsgewicht en daarbinnen zijn er verschillende niveaus van intensiteit. Zo maak je alleen bewegingen die goed voelen bij jouw lichaam. Je traint kracht en uithoudingsvermogen, zorgt voor vetverbranding en creëert spiervorming en flexibiliteit. Daarnaast vergroot je je balans, zelfvertrouwen, uitstraling en stimuleer je een goede en rechte lichaamshouding.

 

5. Geest, emoties en ziel genezen door het lichaam te bewegen.
Elke spier in je lichaam bevat neurologische knooppunten; dit zijn geheugen receptoren die in verbinding staan met de hersenen. Deze receptoren creëren spiergeheugen waardoor fysieke gevolgen van emotionele trauma’s worden opgeslagen (denk aan een vastzittende nek bij stress). Wanneer je je     meer bewust wordt van deze verbindingen tussen lichaam en geest, leer je om beter in contact te komen met je emoties. Bewuste spierbewegingen worden daarom gecombineerd met visualisaties, expressie, verbeelding en introspectie. Hierdoor komen lichaam en geest in een toestand waarin genezing kan plaatsvinden.

6. De weg van de minste weerstand zorgt voor natuurlijke groei.
In tegenstelling tot conventionele fitness zegt Nia: ‘The easy way is the natural way’. Om duurzame fitness te ervaren voor lichaam, geest en ziel moet je het pad van de minste weerstand volgen (heb je ooit een grassprietje haast zien hebben om te groeien?). Nia noemt dit bewegen volgens ‘The body’s way’. Bewegen volgens de architectuur van jouw unieke lichaam op jouw eigen tijd en tempo. Het ontwerp van jouw lichaam vertelt aan jou hoe het gebruikt wil worden. Dit is voor iedereen anders. ‘The body’s way’  is een belangrijk uitgangspunt van elke les.

De 9 bewegingsvormen van Nia
De 9 bewegingsvormen van Nia